Frode i K2 Elektro
5. februar 2018
Anders i K2 Elektro
12. februar 2018
Show all

 

Uvettig lading av el-biler kan skape brannfeller som følge av varmgang i stikkontakten. Den nye generasjonen elbiler har ladekabel (reserve/nødlader) med en boks som veier cirka 3 kilo.

Boksen inneholder komponenter, som vil begrense ladestrømmen, slik at den ikke overstiger det stikkontakten tåler, cirka 8-10 A kontinuerlig belastning.
Hvis denne kobles til et strømuttak som er beregnet f. eks. for motorvarmer uten at det er en krok eller kurv som kan ta belastningen av boksen, vil det raskt kunne gi påkjenninger på kontakten. Dette skaper risiko for varmgang.

Reserveladeren som kommer med bilen er nettopp det – en reserve. En bedre løsning for lading av moderne biler er Mode 3. Det innebærer at en egnet styringsboks monteres på veggen med eller uten fast kabel. Kontakten som benyttes er beregnet for lading av elbiler, og håndterer denne belastningen godt.
La reserveladeren ligge i bilen, så har du den når du trenger den. Det er ikke meningen at den skal være hovedladeren til bilen 24/7.

Oppheng for ladeboks. Særlig ved bruk av utekontakter i trehus, garasjer eller hytter, er det særdeles viktig å passe på at ladeboksen   ikke henger fritt, men har god avlastning for vekten. Ta ikke sjansen på å lade med boksen hengende fritt. Selv bare etter noen få ganger kan det oppstå farlige situasjoner fordi støpsel og kontakt er blitt utsatt for påkjenninger de ikke er konstruert for å tåle.

Ved hjemmelading er det dessuten like viktig å ha en dedikert strømkurs som har maksimalt 10 A vern, hvis vanlig stikkontakt benyttes.

Det er viktig også å sjekke stikkontakten jevnlig for å se om det er skader eller misfarging fra varmgang. Sjekk kapasiteten. For borettslag og sameier er det også av avgjørende betydning å få vurdert kapasiteten i det elektriske anlegget før det monteres uttak for lading.

K2 Elektro As er en registrert elektroinstallatør, og vil bistå med å kartlegge hva som trengs av kapasitet og utstyr for trygg lading i fellesgarasjer, ved større bygg og i garasjeanlegg f. eks. i tilknytning til kjøpesentra. Det finnes i dag et godt utvalg av ladeutstyr som styrer belastningen på
en smart måte, ved hjelp av kommunikasjon mellom boksene.

Disse systemene har også mulighet til å sende ut relevant data om forbruk, feil på anlegget mm. Det vil i de fleste tilfeller være hensiktsmessig å installere smarte ladebokser, på grunn av variabelt bruksmønster og knapphet på tilgjengelig effekt i eksisterende installasjon. K2 Elektro AS
vil bistå med gode råd om hva som kan være hensiktsmessig å ta i bruk.

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *