Vi kan elbil lading.

7 ting du ikke visste om elektrikere
24. januar 2018
Kameraovervåking av fjøs
29. januar 2018
Show all

Lader som anbefales for privathusholdning.

En ladestasjon er en lokasjon med flere ladepunkt. Vi i K2 Elektro AS hjelper deg med å velge det anlegget som er best for deg eller ditt sameie/borettslag.

Et ladepunkt – eller en ladeplass – er én reservert
parkeringsplass med tilhørende lademulighet for elbil.

Den vanlige husholdningskontakten, på fagspråket
Schuko, har hittil vært vanligst å bruke for elbiler. Den er ikke
så velegnet for kontinuerlig høye strømstyrker som den nye
elbilkontakten, og gir derfor lavere ladefart.
Vi har flere typer ladere som dekker de aller fleste behov, og vi har høy kompetanse på dette området.

Den nye elbilkontakten vil framover bli standarden
for elbillading. Foruten å være mer robust og dermed
muliggjøre raskere lading, gir den også muligheter for
kommunikasjon mellom elbilen og strømnettet slik at
ladingen foregår under ekstra trygge forhold, såkalt Mode 3
lading.
På fagspråket kalles kontakten Type 2. Vi har flere forskjellige Type 2 ladere, alt tilrettelagt for ditt behov.

Ladeboks er for veggmontering og inneholder en eller
flere stikkontakter, med sikringer og strømmåler i boksen.
Fortrinnsvis låsbar. Brukes det nøkkellås, bør den være for
«ladenøkkelen» (R118) som alle elbilister har.

Ladestolpe er det samme som ladeboks, men med stolpe
som festes i bakken.

Hjemmeladeuttak er en mer avansert ladeboks
fortrinnsvis for veggmontering, med stikkontakt til å
plugge inn i, eller en fast kabel som plugges i elbilen. Med
en kommunikasjons- og kontrollenhet som gir sikrere og
raskere lading – såkalt Mode 3.

Ladeeffekt eller ladefart angir hvor fort elbilen kan lades.
Normalt har det vært lagt opp til dedikerte 1oA-kurser som
kan gi maks 2,3 kW ladeeffekt, tilsvarende normalt 10-20 km
kjørelengde pr time lading. De fleste biler vil etter hvert kunne
benytte 32A-kurs (230 V-7,4KW eller 400 V-22 KW), noe som gjør at ladetiden forkortes betraktelig.

Med hurtigere lading er det mulig å fylle batteripakka fra
0-80% på ned til 20 minutter. Det finnes også varianter
av «rask normallading» og «semihurtiglading» som kan
redusere ladetida ned til 1 time. I mindre grad aktuelt for
elbiler som skal lade hjemme om natta, men kan også
der være aktuelt for elbiler med store batteripakker.
Etableringskostnaden øker jo høyere ladeeffekten skal være.

K2 elektro AS har høy kompetanse på dette, og har levert mange ladeanlegg i forskjellige størrelser. Kontakt oss for et uforpliktende tilbud allerede i dag.

 

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *